GELUID WORDT LICHT IN HET TSCHUMIPAVILJOEN

GELUID WORDT LICHT IN HET TSCHUMIPAVILJOEN

Een rij lichtringen vult het Tschumipaviljoen, een gekantelde glazen ruimte midden in Groningen. De twaalf ringen passen zich aan het omgevingsgeluid aan. Deze interactieve lichtinstallatie Wave Forms van experimenteel collectief Werc leeft zo mee met de stad. De serie zwevende ringen doet magisch aan, al valt er overdag weinig van te zien.

De orde van de dag
Het werk zit simpel in elkaar. In het paviljoen zijn twaalf schermen van gaas geplaatst. Aan het uiteinde van het paviljoen staat een beamer die een cirkel projecteert op de schermen. De cirkel op het eerste scherm staat dichter bij de beamer, en is dus kleiner dan die op het tweede scherm. Aan de overkant van het paviljoen staat nóg een beamer, deze doet precies het zelfde. Zo ontstaat er een opeenvolging van cirkels die eerst groter, daarna weer kleiner worden.

Buiten het paviljoen zijn vier microfoons geplaatst die omgevingsgeluid en de trillingen in de grond opvangen. De cirkels reageren hierop door uit te zetten of te krimpen. De komende tijd zal Werc nog experimenteren met andere projecties, zoals kruizen of driehoeken, die allemaal verschillend reageren op het omgevingsgeluid.

Doordat de cirkels reageren op omgevingsgeluid, weerspiegelen ze zo het ritme van de stad. Als het ’s nachts stil is op straat worden er perfecte cirkels geprojecteerd die bewegingloos in de glazen ruimte zweven. Deze rustige uitstraling slaat om in alle drukte van de spits. Terwijl iedereen van A naar B probeert te komen ontstaat er een ruis van pratende mensen, auto’s en bussen. Door deze ruis komt Wave Forms tot leven: de cirkels beginnen onrustig op te zwellen, waardoor het werk zich manifesteert als een kolossale ademende lichtmassa.

Schot in de roos
Wave Forms werd gerealiseerd door het Werc, een jong drieledig Gronings collectief. Werc beweegt zich tussen de domeinen van experimentele VJ- en nieuwe mediakunst. Hun installaties waren eerder te zien tijdens de Museumnacht in Amsterdam, Noorderzon, Clash, in V2 en in de Melkweg.

De site-specific installatie Wave Forms werd gemaakt voor het Tschumipaviljoen, dat in 1990 werd ontworpen door Bernard Tschumi. Het gekantelde bouwwerk staat midden op het Hereplein, een drukke rotonde in het centrum van Groningen. Het is een centrale plek waar dagelijks verkeer voorbijraast, tientallen mensen op de bus wachten en daklozen elkaar ontmoeten. Zo wordt het werk in het paviljoen van alle kanten bekeken en bereikt het werk niet alleen het gebruikelijke museumpubliek, maar ook duizenden toevallige voorbijgangers.

Sinds 1994 wordt het paviljoen gebruikt voor kunstprojecten. Doordat het paviljoen uitsluitend van glas gemaakt is wordt de afstand tussen publieke ruimte, kunst en architectuur minimaal. Werc versterkt dit door de activiteit op het plein met een minimalistische lichtsculptuur te combineren. Deze interactieve installatie in het Tschumipaviljoen is hierdoor een schot in de roos.

Wave Forms is een mooi site-specific werk dat goed past bij het paviljoen en de locatie. Bovendien lijkt het werk mee te leven met de stad en zijn inwoners: op drukke momenten van de dag is het werk onrustig, terwijl het werk in de nacht juist de stilte weet te benadrukken. Helaas is bij daglicht weinig van de cirkels te zien, maar gelukkig wordt het vroeg donker.

31-01-2012

bron

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s